Säljtrick du ska passa dig för i IT-branschen

Säljtrick du ska passa dig för i IT-branschen

Jag tänkte ägna en stund åt att försöka utbilda gemene man och inköpare åt vad en ska passa sig för,
vid större upphandlingar och framförallt inom IT-drift.
Min förhoppning är att helt ta bort eller ge förståelse till några gamla säljtrick i IT-branschen.


Vad betalar jag egentligen för?
Ett vanligt begrepp som de allra flesta kunder slänger sig med är ” IT:n ska bara fungera”.
Tyvärr så är det inte så, IT är inte problemfritt och det har eller kommer förmodligen aldrig att vara det.
De som säger det, talar inte sanning eller är inte tillräckligt kunniga.
Tyvärr är IT-branschens offerter, lösningsförslag eller prissättning(vad vi nu väljer att kalla det) oklar i sin grund.
De allra flesta vet inte vad som står eller vad de betalar för.
Nedan tänkte jag specificera några delar som jag hoppas kan skapa en varning hos er och bör rödmarkeras direkt.

  • Övervakning av system/nätverk/servrar osv….
    Många leverantörer väljer att lägga in en kostnad likt ovan.
    Om nu leverantören har ett övervakningssystem och envisas med att det ska vara en kostnad,
    då bör ni slippa betala för all tid som leverantören lägger på support.
    För har de så aktiv övervakning och tar betalt för det, så borde de kunna lösa problemen
    direkt eller t.o.m innan de dyker upp, right?

  • Lagringskapacitet
    Här bör ni som inköpare/beslutsfattare också tänka till och våga utmana er leverantör.
    Oavsett om ni har haft ett bolag i 10 år och är 50 anställda eller är ett start-up som ska växa.
    För ni kommer alltid att lagra mer data, speciellt i den riktningen vi rör oss i.
    För er som bolag innebär det massvis men tillkommande kostnader och ett ständigt arbete
    att tillsätta utrymme på servrar och dylikt.
  • Hårdvaruinköp och uppdateringar
    Detta är mer regel än undantag.
    Håll ögonen öppna för hur mycket tid som läggs ner på olika standardiserade inköp och diverse uppdateringar som sker.
    Ofta offereras datorkostnaden exklusive nerlagd tid.
    Många gånger kan priset för installationen uppstiga till 40% av vad datorn kostade.
    Helt plötsligt är datorn inte så billig som ni kom överens om.
    Här kan ni också titta tillbaka och jämföra om nerlagda timmar stämmer överens med tidigare installationer.
    För det är ni som finansierar IT-bolagens praktikanttid och utbildning.

  • Diflex
    På Diflex strävar vi efter full transparens mot kunderna, vi har helt enkelt inga eskalerande eller rörliga kostnader.
    Vi erbjuder en komplett helhetstjänst till ett fast pris, som är skräddarsytt efter kunden.
    Fördelen med det är att ni som kund vet exakt vad ni ska betala varje månad och ni slipper alla rörliga kostnader likt ovan.
    Det innebär att ni kan växa med rätt IT-stöd och att faktureringen för era IT-tjänster sker på en rad med samma pris.

    Som slutkläm vill jag bara säga att ni ska vara noggranna med vad som står i avtalen, försök göra kalkyler på tillkommande kostnader och vilka dessa är.
    Det bästa sättet är att ni tittar tillbaks och går igenom era IT-kostnader de senaste 5 åren.
    I de allra flesta fall har ni stora eskalerande kostnader och betalar betydligt mer idag än vad ni gjorde då, fråga er varför?


    – Ludvig Lindström, Säljare